Szukaj
  • ewahrehorowicz

Jak mierzysz swój sukces?



Chcę Cię zapytać jakimi wskaźnikami mierzysz swój sukces


Od jakiegoś czasu chciałam podzielić się z Wami obszarem, który jest dla mnie ważny w procesie pracy nad CELAMI. Temat dotyczy właściwego stawiania WSKAŹNIKÓW, które mierzą Twój progres w drodze do celu.


Pytanie brzmi: Jakie mierniki sobie stawiasz, by zmierzyć swój sukces?

(np. w obszarze pracy projektowej, biznesu, prywatnym, coachingowym).


Z pozoru temat wydaje się prosty- mam cel i jego miernikiem jest realizacja, co wydaje się być oczywiste. Jednak na cel główny zazwyczaj składa się wiele mniejszych elementów- jakie są posiłkowymi w procesie dochodzenia do tego mainstremowego celu.


To, co wydaje się ważne w pracy nad efektywną realizacją celów i co podkreślam w pracy z klientami, to WŁAŚCIWE wyznaczenie KPI (KEY PERFORMANCE INDICATORS).


Dla ludzi biznesu KPI- to podstawa pracy, bez której trudno zmierzyć efekt oraz analizować postęp.


Moje korzenie i ostatnie kilkanaście lat spędzonych w branży finansowej zarządzając dużymi zespołami i projektami, pomogły mi w zrozumieniu, definiowaniu oraz umiejętnym wykorzystaniu dobrodziejstw dziesiątek KPI. Czasem śmiałam się, że być może zbyt wiele mierzymy ;)

Jednak branża i zakres analiz wymagały takiego podejścia, aby z sukcesem realizować cele jakościowe oraz ilościowe stawiane przez organizacje. KPI w codziennej pracy ułatwiały mi monitoring wykonywanych prac w obszarze celów dziennych/ tygodniowych/ miesięcznych, kwartalnych, itd. Bez dobrze postawionych wskaźników efektywna realizacja założeń finansowych oraz jakościowych byłaby niemożliwa. Bez monitoringu wskaźników trudno byłoby mierzyć postęp stagnację lub regres.


Etykę pracy z KPI obecnie przenoszę i chętnie się nią dzielę w pracy Coacha/ Mentora czy Konsultanta biznesu.


Powyższa dygresja jest ważnym punktem, gdyż w pracy coachingowej umiejętność dobrania odpowiednich wskaźników oraz ustalenia ich sposobu mierzenia często jest kluczem sukcesu całego procesu.


Dobre zdefiniowanie mierników sukcesu jest jak dobrze nastawiona NAWIGACJA, która:


✅ Precyzuje cel do jakiego dążymy


✅ Pomaga mierzyć dystans jaki pokonaliśmy


✅ Wyznacza punkty kontrolne


✅ Ostrzega kiedy odchodzimy od założeń


✅ Informuje o możliwych “objazdach”


✅ Pokazuje awaryjne wyjścia


PROWADZI DO CELU



Moment stawiania wskaźników niezależnie od naszych celów jest dla mnie kluczowy i w większości przypadków nie ma tu znaczenia NAD JAKIM CELEM PRACUJESZ oraz w jakim OBSZARZE.


Zdefiniowanie oraz określenie Twoich potrzeb oraz odpowiednie DOBRANIE WSKAŹNIKÓW KPI jest świetnym elementem DO OKREŚLENIA CELU jak i sposobem nad szlifowaniem DROGI DO NIEGO.


Pytanie jakie najczęściej zadają klienci, to; w jakich obszarach warto stawiać KPI?


Moim zdaniem; praktycznie we wszystkich :)


To od Ciebie zależy, co chcesz badać, aby zmierzyć postęp w pracy nad celem:)





A teraz przyjrzyjmy się rzeczywistym casom, żeby przybliżyć Ci obszary w których pracuję z klientami przy użyciu KPi.


Zerknij, gdzie możesz je wykorzystać:

Wyznacz KPI, gdy


  • masz określony cel /marzenie (najprostszym wskaźnikiem jest OSADZENIE celu w CZASIE)

  • szukasz pracy

  • chcesz zmienić pracę

  • chcesz awansować

  • chcesz więcej zarabiać

  • zarządzasz zespołem

  • prowadzisz projekt

  • prowadzisz firmę

  • rozkręcasz swój biznes


Możesz budować wskaźniki ilościowe jak i jakościowe. Komponuj je w oparciu o jasno sprecyzowane cele.


A teraz przejdźmy do konkretnych przykładów, dla wizualizacji przydatności tego narzędzia zobacz na case study:


Klient szuka pracy od kilku miesięcy, jest sfrustrowany bo do tej pory, jego działania nie przynoszą oczekiwanych efektów. Nie ma pracy a efekty podejmowanych działań, go nie zadowalają.


Kiedy spotykamy się po raz pierwszy pytam, jaki ma cel- jego odpowiedź brzmi- chcę mieć pracę. Cel nadrzędny jest ustalony. Jednak, kiedy dopytuje jakie postawił sobie wskaźniki w obszarze dojścia do celu, widzę zdziwienie na twarzy, bo ich sobie NIE POSTAWIŁ.


Brak ustalonych wskaźników powoduje, że przy trudnościach nasza frustracja i niezadowolenie z siebie rosną oraz potęgują negatywne myśli, które często odwodzą nas od działania. Mówiąc kolokwialnie zapał do aktywnej pracy spada a wraz z nim motywacja.


A teraz popatrzmy jak mogłyby wyglądać PRZYKŁADOWE KPI dla tego klienta:


(zakres i definicja wskażników zależy od potrzeb klienta oraz etapu procesu w którym obecnie się znajduje)- to Ty decydujesz co będziesz mierzyć.


Poniżej podaję przykładowe wskaźniki jakie mogą być poddane analizie:

  • czas na realizację celu (do kiedy ma być zrealizowany)

  • definicja zadań niezbędnych do przygotowania/ wykonania

  • liczba dziennych / tygodniowych czynności do realizacji

  • skuteczność CV (ilość odpowiedzi od rekturetów/ do ilości wysłanych cv)

  • zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną ( ilość wysłanych cv/ do ilości telefonów od rekruterów)

  • efektywność rozmów kwalifikacyjnych (propozycja pracy/ ilość odbytych spotkań rekrutacyjnych


Zachęcam do ćwiczenia w obszarze Twojego celu, pomyśl przez chwilę i zastanów się, jak TY mierzysz postęp?


Pamiętaj, że wskaźniki możesz modyfikować na etapie pracy z celem.


Jeśli do tej pory nie korzystasz aktywnie z tego narzędzia, nie martw się, możesz je wdrożyć do swoich prac teraz, ważne aby cele jakie sobie wyznaczasz w obszarze wskaźników stawiał pamiętając, by były:


  • Realne do spełnienia

  • Określone w czasie

  • Ambitne

  • Mierzalne

  • Szczegółowe


Dlaczego ustalenie odpowiednich KPI jest istotne na etapie realizacji zadań ?


  1. Dobrze OKREŚLONA POTRZEBA (CEL) jest drogowskazem, co w biznesie jest dla nas istotne- i co chcemy CYKLICZNIE obserwować

  2. ZDEFINIOWANIE POTRZEBY (wskaźnika) pozwala innym osobom spoza kręgu np. współpracowników (np. księgowości, analitykom, it, hr, bi)/ coacha zrozumieć CO DLA NAS OZNACZA dany obszar oraz JAK GO ROZUMIEMY.

  3. MIERNIKI SUKCESU- określenie jak będziemy mierzyć dany wskaźnik (jakie elementy będą jego składowymi)

  4. CYKLE ANALIZ- w jakich odstępach będziemy mierzyć postęp (weryfikować czy nastąpiła zmiana lub jej brak)

  5. Określenie OCZEKIWANYCH REZULTATÓW ( ustalenie co dla nas REALNIE będzie oznaczał sukces - by WYMIERNIE go mierzyć)- zapisanie tego na OSI CZASU

  6. MAPY RYZYK- przygotowanie awaryjnych wariantów w momencie, kiedy poziom realizacji wskaźników jest odmienny od oczekiwań

  7. PLANOWANIE zadań- ustalenie szeregu czynności jakie mają dać nam określony efekt

  8. PLAN DZIAŁAŃ- schemat postępowań w określonych wariantach

  9. AKTUALIZACJE/ ULEPSZENIA- weryfikacja na etapie prac- wdrażanie modyfikacji i ulepszeń/ REAGOWANIE - z wyprzedzeniem, korekta / podjęcie działań

  10. FEEDBACK - informacja zwrotna uczestników/ obserwatorów lub tz. własna - możliwość oceny osób z zewnątrz oraz nas samych czy wskaźnik został dobrze dobrany i ewentualna korekta.


A teraz zapytam Ciebie, jakich wskaźników używasz w swojej pracy do mierzenia sukcesu


Podziel się w komentarzu Twoją perspektywą :)




Jeśli chcesz ZE MNĄ popracować nad swoimi celami, po prostu ZADZWOŃ LUB NAPISZ :)


kontakt: coachwbiznesiepl@gmail.com

telefon: 691702264







142 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie