Chcę Cię zapytać jakimi wskaźnikami mierzysz swój sukces ❓
Od jakiegoś czasu chciałam podzielić się z Wami obszarem, który jest dla mnie ważny w procesie pracy nad CELAMI. Temat dotyczy właściwego stawiania WSKAŹNIKÓW, które mierzą Twój progres w drodze do celu.
Pytanie brzmi: Jakie mierniki sobie stawiasz, by zmierzyć swój sukces?
(np. w obszarze pracy projektowej, biznesu, prywatnym, coachingowym).
Z pozoru temat wydaje się prosty- mam cel i jego miernikiem jest realizacja, co wydaje się być oczywiste. Jednak na cel główny zazwyczaj składa się wiele mniejszych elementów- jakie są posiłkowymi w procesie dochodzenia do tego mainstremowego celu.
To, co wydaje się ważne w pracy nad efektywną realizacją celów i co podkreślam w pracy z klientami, to WŁAŚCIWE wyznaczenie KPI (KEY PERFORMANCE INDICATORS).
Dla ludzi biznesu KPI- to podstawa pracy, bez której trudno zmierzyć efekt oraz analizować postęp.
Moje korzenie i ostatnie kilkanaście lat spędzonych w branży finansowej zarządzając dużymi zespołami i projektami, pomogły mi w zrozumieniu, definiowaniu oraz umiejętnym wykorzystaniu dobrodziejstw dziesiątek KPI. Czasem śmiałam się, że być może zbyt wiele mierzymy ;)
Jednak branża i zakres analiz wymagały takiego podejścia, aby z sukcesem realizować cele jakościowe oraz ilościowe stawiane przez organizacje. KPI w codziennej pracy ułatwiały mi monitoring wykonywanych prac w obszarze celów dziennych/ tygodniowych/ miesięcznych, kwartalnych, itd. Bez dobrze postawionych wskaźników efektywna realizacja założeń finansowych oraz jakościowych byłaby niemożliwa. Bez monitoringu wskaźników trudno byłoby mierzyć postęp stagnację lub regres.
Etykę pracy z KPI obecnie przenoszę i chętnie się nią dzielę w pracy Coacha/ Mentora czy Konsultanta biznesu.
Powyższa dygresja jest ważnym punktem, gdyż w pracy coachingowej umiejętność dobrania odpowiednich wskaźników oraz ustalenia ich sposobu mierzenia często jest kluczem sukcesu całego procesu.
Dobre zdefiniowanie mierników sukcesu jest jak dobrze nastawiona NAWIGACJA, która:
✅ Precyzuje cel do jakiego dążymy
✅ Pomaga mierzyć dystans jaki pokonaliśmy
✅ Wyznacza punkty kontrolne
✅ Ostrzega kiedy odchodzimy od założeń
✅ Informuje o możliwych “objazdach”
✅ Pokazuje awaryjne wyjścia
✅ PROWADZI DO CELU
Moment stawiania wskaźników niezależnie od naszych celów jest dla mnie kluczowy i w większości przypadków nie ma tu znaczenia NAD JAKIM CELEM PRACUJESZ oraz w jakim OBSZARZE.
Zdefiniowanie oraz określenie Twoich potrzeb oraz odpowiednie DOBRANIE WSKAŹNIKÓW KPI jest świetnym elementem DO OKREŚLENIA CELU jak i sposobem nad szlifowaniem DROGI DO NIEGO.
Pytanie jakie najczęściej zadają klienci, to; w jakich obszarach warto stawiać KPI?
Moim zdaniem; praktycznie we wszystkich :)
To od Ciebie zależy, co chcesz badać, aby zmierzyć postęp w pracy nad celem:)
A teraz przyjrzyjmy się rzeczywistym casom, żeby przybliżyć Ci obszary w których pracuję z klientami przy użyciu KPi.
Zerknij, gdzie możesz je wykorzystać:
Wyznacz KPI, gdy
masz określony cel /marzenie (najprostszym wskaźnikiem jest OSADZENIE celu w CZASIE)
szukasz pracy
chcesz zmienić pracę
chcesz awansować
chcesz więcej zarabiać
zarządzasz zespołem
prowadzisz projekt
prowadzisz firmę
rozkręcasz swój biznes
Możesz budować wskaźniki ilościowe jak i jakościowe. Komponuj je w oparciu o jasno sprecyzowane cele.
A teraz przejdźmy do konkretnych przykładów, dla wizualizacji przydatności tego narzędzia zobacz na case study:
Klient szuka pracy od kilku miesięcy, jest sfrustrowany bo do tej pory, jego działania nie przynoszą oczekiwanych efektów. Nie ma pracy a efekty podejmowanych działań, go nie zadowalają.
Kiedy spotykamy się po raz pierwszy pytam, jaki ma cel- jego odpowiedź brzmi- chcę mieć pracę. Cel nadrzędny jest ustalony. Jednak, kiedy dopytuje jakie postawił sobie wskaźniki w obszarze dojścia do celu, widzę zdziwienie na twarzy, bo ich sobie NIE POSTAWIŁ.
Brak ustalonych wskaźników powoduje, że przy trudnościach nasza frustracja i niezadowolenie z siebie rosną oraz potęgują negatywne myśli, które często odwodzą nas od działania. Mówiąc kolokwialnie zapał do aktywnej pracy spada a wraz z nim motywacja.
A teraz popatrzmy jak mogłyby wyglądać PRZYKŁADOWE KPI dla tego klienta:
(zakres i definicja wskażników zależy od potrzeb klienta oraz etapu procesu w którym obecnie się znajduje)- to Ty decydujesz co będziesz mierzyć.
Poniżej podaję przykładowe wskaźniki jakie mogą być poddane analizie:
czas na realizację celu (do kiedy ma być zrealizowany)
definicja zadań niezbędnych do przygotowania/ wykonania
liczba dziennych / tygodniowych czynności do realizacji
skuteczność CV (ilość odpowiedzi od rekturetów/ do ilości wysłanych cv)
zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną ( ilość wysłanych cv/ do ilości telefonów od rekruterów)
efektywność rozmów kwalifikacyjnych (propozycja pracy/ ilość odbytych spotkań rekrutacyjnych
Zachęcam do ćwiczenia w obszarze Twojego celu, pomyśl przez chwilę i zastanów się, jak TY mierzysz postęp?
Pamiętaj, że wskaźniki możesz modyfikować na etapie pracy z celem.
Jeśli do tej pory nie korzystasz aktywnie z tego narzędzia, nie martw się, możesz je wdrożyć do swoich prac teraz, ważne aby cele jakie sobie wyznaczasz w obszarze wskaźników stawiał pamiętając, by były:
Realne do spełnienia
Określone w czasie
Ambitne
Mierzalne
Szczegółowe
Dlaczego ustalenie odpowiednich KPI jest istotne na etapie realizacji zadań ?
Dobrze OKREŚLONA POTRZEBA (CEL) jest drogowskazem, co w biznesie jest dla nas istotne- i co chcemy CYKLICZNIE obserwować
ZDEFINIOWANIE POTRZEBY (wskaźnika) pozwala innym osobom spoza kręgu np. współpracowników (np. księgowości, analitykom, it, hr, bi)/ coacha zrozumieć CO DLA NAS OZNACZA dany obszar oraz JAK GO ROZUMIEMY.
MIERNIKI SUKCESU- określenie jak będziemy mierzyć dany wskaźnik (jakie elementy będą jego składowymi)
CYKLE ANALIZ- w jakich odstępach będziemy mierzyć postęp (weryfikować czy nastąpiła zmiana lub jej brak)
Określenie OCZEKIWANYCH REZULTATÓW ( ustalenie co dla nas REALNIE będzie oznaczał sukces - by WYMIERNIE go mierzyć)- zapisanie tego na OSI CZASU
MAPY RYZYK- przygotowanie awaryjnych wariantów w momencie, kiedy poziom realizacji wskaźników jest odmienny od oczekiwań
PLANOWANIE zadań- ustalenie szeregu czynności jakie mają dać nam określony efekt
PLAN DZIAŁAŃ- schemat postępowań w określonych wariantach
AKTUALIZACJE/ ULEPSZENIA- weryfikacja na etapie prac- wdrażanie modyfikacji i ulepszeń/ REAGOWANIE - z wyprzedzeniem, korekta / podjęcie działań
FEEDBACK - informacja zwrotna uczestników/ obserwatorów lub tz. własna - możliwość oceny osób z zewnątrz oraz nas samych czy wskaźnik został dobrze dobrany i ewentualna korekta.
A teraz zapytam Ciebie, jakich wskaźników używasz w swojej pracy do mierzenia sukcesu❓
Podziel się w komentarzu Twoją perspektywą :)
Jeśli chcesz ZE MNĄ popracować nad swoimi celami, po prostu ZADZWOŃ LUB NAPISZ :)
kontakt: coachwbiznesiepl@gmail.com
telefon: 691702264
Comments